α) δύο επιλογές για ορεκτικό (σούπα ή χυμό),
β) τρείς επιλογές για κύριο πιάτο (κρέας, ψάρι, και πιάτο λαχανικών),
γ) δύο για επιδόρπιο (παγωτό ή γλυκό).
Ποιες είναι οι δυνατές επιλογές σας για το πλήρες γεύμα;
Το μενού αποφασίζεται σε τρία στάδια, και στο κάθε στάδιο ο αριθμός των δυνατών επιλογών σας δεν εξαρτάται από το τι διαλέξατε στο προηγούμενο. Δύο επιλογές για το πρώτο στάδιο, τρεις για το δεύτερο και δύο για το τρίτο. Προφανώς ο συνολικός αριθμός επιλογών είναι το γινόμενο του αριθμού των επιλογών σε κάθε στάδιο. Εδώ έχουμε διαφορετικά μενού, για να διαλέξουμε.
Προφανώς αυτό είναι ένα πείραμα που εκτελείται σε δύο στάδια.
Ας υποθέσουμε ότι ρίχνουμε πρώτα το νόμισμα (Π).
Έχουμε δύο δυνατά αποτελέσματα, κεφάλι (Κ) ή γράμματα (Γ).
Κατόπιν ρίχνουμε το ζάρι (Π). Γι' αυτό έχουμε έξι
δυνατά αποτελέσματα, τα 1,2,3,4,5,6. Τώρα, κάθε σημείο του
δειγματοχώρου του Π μπορεί να συνδυαστεί με καθένα από
τα 6 σημεία του δειγματοχώρου του Π, για να δώσει
το πλήθος
διατεταγμένα ζεύγη. Ο δειγματοχώρος του σύνθετου πειράματος
θα είναι λοιπόν
{ (Κ,1), (Κ,2),...,(Κ,6),(Γ,1),(Γ,2),...,(Γ,6) } ,
όπου το σημείο (Κ, 4), λόγου χάρη, σημαίνει
``να έρθει Κ στη ρίψη του νομίσματος, και 4 στη ρίψη του ζαριού''.
Θα διατυπωσουμε τώρα μιά μάλλον προφανή πρόταση, η οποία είναι γνωστή ως η βασική αρχή της απαρίθμησης.
Πρόταση: Υποθέτουμε ότι ένα έργο (π.χ. μια εργασία, ένα πείραμα τύχης, κ.τ.λ.) μπορεί να ολοκληρωθεί σε στάδια (ή βαθμίδες ή στοιχειώδη πειράματα τύχης). Υπάρχουν τρόποι να εκτελέσουμε το πρώτο στάδιο (ή επιλογές για το πρώτο στάδιο, ή δειγματοσημεία στον δειγματοχώρο του πρώτου σταδίου). Για καθέναν από αυτούς τους τρόπους υπάρχουν τρόποι να εκτελέσουμε το δεύτερο στάδιο. Για καθέναν από αυτούς τους τρόπους υπάρχουν τρόποι να εκτελέσουμε το τρίτο στάδιο, κ.ο.κ. Τότε ο ολικός αριθμός των διαφορετικών τρόπων, με τους οποίους μπορεί να ολοκληρωθεί το έργο αυτό, δίνεται από το γινόμενο .
Ας εξειδικεύσουμε το παραπάνω σε πειράματα τύχης. Θεωρούμε πειράματα τύχης (ή στάδια ενός σύνθετου πειράματος τύχης), Π, Π,...,Π, και τους αντίστοιχους δειγματοχώρους, , ,...,, με πλήθος δειγματοσημείων . Ακολούθως θεωρούμε το σύνθετο πείραμα τύχης Π, που συνίσταται στην ταυτόχρονη εκτέλεση των παραπάνω πειραμάτων τύχης. Πόσα είναι τα δυνατά αποτελέσματα του Π; (ή, ισοδύναμα, πόσες είναι οι δυνατές άδες που μπορούμε να κατασκευάσουμε παίρνοντας ένα στοιχείο από , ένα στοιχείο από τον , κ.τ.λ.).
Η απάντηση, η οποία δίνεται από την προηγούμενη πρόταση, είναι , όπου ο δειγματοχώρος του Π. Αυτό είναι και το πλήθος των άδων που μπορούμε να σχηματίσουμε παίρνοντας ένα στοιχείο από το , ένα στοιχείο από το , κ.τ.λ.
Μια σημαντική ειδική περίπτωση του παραπάνω παραδείγματος παίρνουμε αν ο καθένας από τους δειγματοχώρους είναι το ίδιο πάντα σύνολο, έστω , το οποίο έχει στοιχεία. Τότε υπάρχουν το πλήθος άδες , για τις οποίες κάθε είναι ένα από τα στοιχεία του . Για παράδειγμα, αν ρίξουμε ένα ζάρι τρεις φορές, οι τριάδες που μπορούν να σχηματιστούν είναι , όπου τα , και είναι στοιχεία του συνόλου . Οι τριάδες αυτές είναι τα σημεία του δειγματοχώρου του πειράματος της ρίψης τριών ζαριών, όπου η τριάδα (2,4,5), π.χ. παριστάνει το ενδεχόμενο "να έρθει 2 το πρώτο ζάρι, 4 το δεύτερο, και 5 το τρίτο".